Doğru beslenme mi? Sağlıklı beslenme mi?

Sağlıklı beslenme dendiğinde zihninizde; yeşil bir elma, büyük bir bardak su ve sebzelerin olduğu bir fotoğraf belirdiğini tahmin ediyorum.  Neden aklımıza şöyle kızarmış bir tavuk, yanında safranlı bir pilav ve bir kâse yoğurt değil de elma geliyor. Bunu birazdan açıklayacağım. Besin öğelerini protein, karbonhidrat, yağ, vitamin, mineral ve lif olarak sıralayabiliriz. Dünya sağlık örgütü en iyi beslenme türünün tüm besin öğelerinin aynı öğünde tüketildiği öğünler olduğunu açıklamıştır. Bu tarz beslenme, bizim daha enerjik daha sağlıklı olmamızı ve aktivite sonrası daha hızlı toparlanmamızı sağlamaktadır.

Elimizde böyle bir bilgi ve spor hocalarının, diyetisyenlerin telkinlerine rağmen neden elma ve sebze;  Günümüz popüler kültüründe sağlıklı beslenme kilo vermek, zayıflamak, sıkı olmak misyonuna sahip olduğu için ve ambalajlı gıdalar, ‘fastfood’  spor koçlarının aforizmalarına rağmen hayatımıza o kadar yerleşmiş ki, bu sağlıksız durumdan çıkmak ve kilo vermek için (tek yönlü beslenme), başka bir sağlıksız duruma giriveriyoruz. Vücut kompozisyonumuzu hızlı değiştirmek için doğru bir yöntem olduğunu söyleyebilirim, lakin sağlıklı beslenme konusunda kesinlikle katılmıyorum.

Peki buradan yola çıkarak doğru beslenme ile sağlıklı beslenmeyi birbirinden ayırmak mümkün mü?  Bence evet… Bunu kendi metaforlarım ile açıklayayım. Sizce olimpiyat şampiyonu Michael Phelps günde 10 bin kalorilik besin planı ile sağlıklı mı besleniyor. 10 bin kaloriyi herhangi bir sedanter tüketse ya obez olarak hayatını sürdürür ya da kolesterol, kalp yetmezliği gibi sorunlar ile terk i diyar eder. Dolayısı ile sağlıklı değil ama doğru beslenme ona başarı sağladı.

Fitness endüstrisine göz attığımızda, birçok sporseverin ilk beklentisinin güzellik olduğunu gözlemlemekteyiz. Üzülerek söylemeliyim ki, düşük karbonhidrat ve yağ diyetleri kişilerin kilo verme süreçlerini oldukça hızlandırır. Ancak sürdürülebilir değildir. Yeterince sebze meyve ve su tüketmedikleri için enzimler yavaşlama sürecine girer. Bu daha düşük enerji, yıkımın çabuk ve fazla olması ve isteksizlik gibi durumlara sebep olur.

Toparlayacak olursak; tabiri caizse doğru beslenmek yerine sağlıklı beslenmeyi tercih ederek kilo verme, sıkılaşma gibi ihtiyaçlarımızı da egzersiz yaparak karşılamak çok daha başarılı bir yöntem olacaktır.

F1 Fitness Club

Yıldırım Taşdan

Leave a comment

Whatsapp ile sor